Mis on vaie ja kuidas see erineb kaebusest SKA teenistuja kohta?
Selgitab sotsiaalkindlustusameti üldosakonna juhataja Leila Siiroja.

Foto: Leila Siiroja
Allikas: Sotsiaalkindlustusamet
Mis on vaie?
Vaie on võimalus paluda, et sotsiaalkindlustusamet (SKA) vaataks sind puudutava otsuse uuesti üle. See on võimalus vaidlustada otsus ilma kohtusse minemata. Kasuta seda siis, kui tunned, et otsus on ebaõiglane või on juhtunud viga.
Milliseid SKA otsuseid saab vaidlustada?
Pensioni määramine või sellest keeldumine. Näiteks määratud pensioni suurus, pensioni liigi määramine, pensioni maksmise lõpetamine.
Puude raskusastme tuvastamine. Kui inimene ei nõustu määratud puude raskusastmega või puude tuvastamisest keeldumisega.
Sotsiaaltoetuste määramine või sellest keeldumine. Näiteks puudega inimese toetuse määramata jätmine.
Sotsiaalteenuste osutamise otsused. Näiteks rehabilitatsiooniteenuse osutamisest keeldumine, erihoolekande teenuse osutamisest keeldumine.
Hüvitiste määramine või maksmise lõpetamine. Näiteks vanemahüvitise ja lapsetoetuse maksmise lõpetamine.
Mis aja jooksul tohib sotsiaalkindlustusametile vaiet esitada?
Esita vaie 30 päeva jooksul alates päevast, mil said teada vaidlustatavast otsusest või toimingust (või võib eeldada, et pidid sellest teada saama). Näide: kui otsus jõudis sinu postkasti 3. kuupäeval, kestab vaide tähtaeg kuni järgmise kuu 3. kuupäevani.
Kui esitad hiljem, siis lisa juurde selgitus, miks vaide esitamine hilines. Nii on sul võimalik taotleda vaide esitamise tähtaja ennistamist.
Kuidas vaiet esitada? Mida pean vaides kindlasti kirja panema?
Vaide võib esitada ka vabas vormis või kasutades SKA vaidevormi PDF-faili avaneb uues vahekaardis.
Vaides peab kindlasti olema
vaidlustatava otsuse või toimingu kirjeldus (sh otsuse number)
põhjendus, miks sa ei ole otsusega nõus
tõendid, kui neid on
sinu kui vaide esitaja nimi ja kontaktandmed
sinu allkiri (digitaalne või käsitsi, v.a iseteeninduses esitatud vaie, sest siis on esitaja juba tuvastatud)
volikiri, kui esitad vaide, olles volitatud kedagi teist esindama (kui oled lepinguline esindaja)
Kuhu vaie saata?
Vaide saad saata
e-postiga: info@sotsiaalkindlustusamet.ee avaneb uues vahekaardis (digiallkirjastatult)
kirja teel: Paldiski mnt 80, 15092 Tallinn
SKA iseteeninduses: iseteenindus.sotsiaalkindlustusamet.ee
Tähelepanu! Messengeris ega chat'is vaiet esitada ei saa! Vaie on ametlik dokument ja me peame olema kindlad, et kõik on turvaline ja õige. Messengeri või veebivestluse kaudu ei saa me sinu isikut kindlalt tuvastada, allkirja võtta ega tundlikke andmeid (nt terviseinfot) piisavalt kaitsta.
Kus ja kuidas on kõige kindlam esitada?
Kõige kindlam viis on SKA iseteeninduse kaudu avaneb uues vahekaardis, eriti siis, kui vaie sisaldab tundlikke terviseandmeid. See tagab turvalisuse ja korrektse vormistuse.
Esitasin SKA-le vaide – kui ruttu saan vastuse või otsuse?
Kui vaides on puudusi (nt allkiri on puudu või on andmed ebatäpsed), anname sulle 10 päeva aega nende kõrvaldamiseks.
Menetlustähtaeg (alates hetkest, kui vaie on korrektselt esitatud)
Hüvitised, sotsiaaltoetused ja -teenused: kuni 30 päeva
Pensioniasjad: kuni 60 päeva
Mõnikord on vaja lisateavet (nt dokumente teistest asutustest) või vaiet täiendavalt uurida. Siis võime tähtaega pikendada, kuid anname sellest alati teada – miks on pikendust vaja ja kui kaua see kestab.
Täpsema info leiad SKA kodulehel Vaide esitamine | Sotsiaalkindlustusamet avaneb uues vahekaardis
Mida teha, kui soovin esitada kaebuse ametniku tegevuse kohta?
Kui su mure ei puuduta SKA otsust, vaid hoopis ametniku suhtlust, käitumist või teenindust, siis ära esita vaiet, vaid esita kaebus aadressil vihje@sotsiaalkindlustusamet.ee avaneb uues vahekaardis.
Kaebus aitab juhtida tähelepanu olukordadele, kus teenindus ei vasta ootustele või ametnik on käitunud ebasobivalt. Kaebusi menetletakse eraldi ja need ei muuda otsuseid, vaid aitavad parandada töökorraldust ja teenuse kvaliteeti.
Kas vaideotsust saab vaidlustada?
Jah, SKA vaideotsust on võimalik vaidlustada. Kui sa ei ole vaideotsusega rahul, on sul õigus pöörduda halduskohtusse. Seda tuleb teha 30 päeva jooksul alates päevast, mil vaideotsusest teada said.
Kohtusse pöördumiseks tuleb esitada kaebus halduskohtusse, mida saad esitada:
elektrooniliselt (näiteks e-toimiku avaneb uues vahekaardis kaudu)
posti teel või
kohtusse kohale minnes.
Täpsemat teavet kohtumenetluse kohta leiab Eesti Kohtute veebilehelt Halduskohtumenetlus | Eesti Kohtud avaneb uues vahekaardis
Mida on veel oluline teada?
Vaie ei ole uus taotlus ning vaiet lahendame nende asjaolude pinnalt, mis eksisteerisid esialgse taotluse esitamise ajal. Näiteks kui sa pärast taotluse esitamist käisid arsti juures ja said uue terviseseisundi kirjelduse, esita uus taotlus mitte vaie.
Vaides võid esitada meile tõendeid, mida meile ei olnud varem teada.
Esindaja korral peab olema vaidele lisatud volikiri.
Vaideotsus saadetakse vaides märgitud kontaktile (e-post, post jne).
Et kõigi taotlused liiguksid kiiresti, palun esita vaie vaid siis, kui sul on selged põhjendused – korduvad või põhjendamata vaided võivad paraku vastuseid kõigile aeglustada.
Veel samal teemal











































































































































































































































































