ARVAMUS | Toetatud põhikoolis, takistatud tulevikus. Lihtsustatud õppekava varjatud piirid
Mina olen Remi Gregori Sassi, 18-aastane noormees, kes elab tserebraalparalüüsiga ja kasutab liikumiseks ratastooli. Õppisin Astangu Kutserehabilitatsiooni Keskuses, mängin ratastoolikorvpalli ja soovin tulevikus julgustada ka teisi liikumispuudega noori aktiivsemat elu elama. Minu tegemistest räägiti ka 2024. aasta septembris taskuhäälingus «Sandid hoos».

Remi Gregori Sassi (ratastoolis). Autor: Erakogu.
Lisaks olen aktiivne Estkeer OÜ teenusekasutaja – see on ettevõte, mille asutas minu isa Sander eesmärgiga pakkuda inimestele kättesaadavat ja personaalset koduabi. Sealne meeskond on olnud mulle igapäevaelus ja isiklikus arengus suureks toeks. Näiteks osalen regulaarselt kõnniroboti treeningutel, kus professionaalne ja sõbralik meeskond loob turvalise, toetava ja motiveeriva keskkonna.
2023. aastal, enne Astangu Kutserehabilitatsiooni Keskusesse kooli sisseastumist, kogesin suurt ärevust – ma ei teadnud, mis saab, kui ma kooli ei pääse. See oli minu jaoks keeruline aeg, kuid mind toetasid nii mu pere kui ka Estkeeri meeskond, kes aitasid mul uskuda iseendasse ja oma võimalustesse. Kui sain teada, et mind on kooli vastu võetud, tundsin suurt kergendust. See andis mulle kindlustunde, sest teadsin, et minu ümber on inimesed, kes minusse usuvad ja mind toetavad.
Lihtsustatud õppekava: tugi ja väljakutsed
Lihtsustatud õppekava on loodud õpilastele, kellel on õpiraskused, arengulised eripärad või muud hariduslikud vajadused. Selle eesmärk on muuta õppimine jõukohasemaks, aitamaks noortel omandada põhiharidust. Ka mina läksin kuuendas klassis üle lihtsustatud õppekavale – see samm muutis õppimise minu jaoks paremini hallatavaks. Hindamine oli paindlikum ja õpetajad said rohkem individuaalselt läheneda.
Paljude jaoks on lihtsustatud õppekava oluline samm kaasava hariduse suunas – see loob võimaluse eduelamuseks, tugevdab enesekindlust ja aitab noorel koolis püsida, isegi siis, kui tavaprogrammis jäädaks kõrvale. Minu enda kogemus näitab, et lihtsustatud õppekava võib olla väga hea valik, kui seda kasutatakse teadlikult ja eesmärgipäraselt.
Küll aga tuleb mõista, et lihtsustatud õppekava ei ole neutraalne valik – see mõjutab noore tulevikku ka pärast põhikooli.
Piirangud pärast põhikooli
Probleemid tekivad, kui lihtsustatud õppekava läbinud noor soovib pärast põhikooli õpinguid jätkata. Paljud kutsekoolid ei võta neid õppureid vastu või pakuvad vaid väga piiratud valikut erialasid – enamasti neid, mis eeldavad lihtsamaid tööoskusi. See tähendab, et isegi kui noor oleks võimeline õppima keerulisemat ametit, ei pruugi tal seda võimalust avaneda.
Näiteks võiks ratastooli kasutav noor täiesti edukalt õppida IT-nooremspetsialistiks – see amet ei nõua füüsilist pingutust, vaid keskendumist ja häid arvutioskusi. Paraku eeldab see eriala tavapärast põhiharidust, mida lihtsustatud õppekava ei taga. Nii võib juhtuda, et ka siis, kui noore ainus erivajadus on füüsiline, mitte intellektuaalne, piirab lihtsustatud õppekava tema võimalusi ebaõiglaselt ja põhjendamatult.
Astangu – minu jaoks parim valik
Minu jaoks osutus parimaks valikuks Astangu Kutserehabilitatsiooni Keskus, kus on ligipääsetav, arusaadav ja väga toetav õpikeskkond. Seal arvestatakse iga õppija individuaalsete vajadustega ning õppetöö toimub sobivas tempos, mis aitab kõigil jõuda oma eesmärkideni. Astangul õppimine on andnud mulle iseseisvust ja enesekindlust – tunnen, et liigun edasi ning arenen, mitte ei seisa paigal.
Seejuures tuleb arvestada, et lihtsustatud õppekava lõpetanuna saab Astangul õppida vaid kutsevaliku aastal. See tähendab, et kohe kindla eriala omandamise asemel tutvutakse esmalt erinevate võimalustega. Ühest küljest on see positiivne – see annab aega järele mõelda, ennast proovile panna ja leida endale sobiv suund. Teisest küljest võib see olla piirav, kui sul on juba selge eesmärk, aga haridussüsteem ei võimalda otse selle poole liikuda.
Soovitus peredele ja noortele
Mina soovitan kõikidel peredel ja noortel – eriti neil, kellel on erivajadus või füüsiline puue – alustada tuleviku planeerimist varakult. Mõelge juba põhikooli alguses, milline kool, milline õppekava ja millised tugiteenused sobivad just teile kõige paremini. Rääkige erinevate koolidega, kaaluge erinevaid võimalusi ja leidke see õppeasutus, mis sobib just teie lapsele. Õige valiku tegemine varakult võib avada järgmised uksed sujuvamalt.
Lihtsustatud õppekava on oluline tööriist, mis aitab paljudel noortel lõpetada põhikooli. Aga see ei tohiks sulgeda uksi edasise haridusteekonna või tööturu ees. Haridussüsteem peab olema paindlik, õiglane ja tulevikku vaatav. Eriti nende jaoks, kellel on füüsilised või arengulised erivajadused.
Me ei tohi lubada, et toetav ja julgustav põhikoolikogemus muutub hiljem takistuseks. Igal noorel peab säilima võimalus edasi õppida, töötada ja elada iseseisvat elu, sõltumata sellest, millise õppekava alusel nad oma teekonda alustasid.
Veel samal teemal









































