Uudislood

Sotsiaalministeerium plaanib lõpetada kiirabi kasutamise haigete transpordiks

Aasta alguses valminud riigikontrolli auditis heideti haiglatele ja hooldekodudele ette, et sageli kasutatakse kiirabi nii-öelda taksona kergemas seisundis haigete transportimiseks. Sotsiaalministeerium sooviks sellised sõidud üle anda transpordiettevõtele, aga küsimus on, kes hakkab selle eest tasuma.

Remi Gregori Sassi

Foto: Tervisegeenius

Kiirabi on mõeldud raskes seisundis haige transportimiseks, kuid nii haiglad kui ka hooldekodud kasutavad aegajalt kui taksot näiteks haigete viimiseks uuringutele. Statistiliselt pole tegu suure probleemiga, sest kui Lääne- ja Põlvamaal on selliseid sõite kaheksa protsenti, siis Eestis keskmiselt kolm kuni neli protsenti, aga iga selline sõit võib tekitada olukorra, kus kiirabi jõudmine eluohtlikus seisundis haigeni venib.

"Võtame näiteks, et Narvast on vaja tuua patsiendid Tallinna, siis isegi vilkuritega tulles on see kaks tundi üks ots. Tagasitee ilma patsiendita, järelikult ilma vilkuriteta, on umbes kolm tundi ehk üks transpordikutse võib võtta kiirabibrigaadi rivist välja umbes veerand tööpäevaks, mis on juba väga mõjuv," ütles sotsiaalministeeriumi tervishoiuteenuste osakonna juht Nikita Panjuškin.

Panjuškini sõnul kasutatakse kiirabi sageli plaaniliste sõitude jaoks ja seda väga lihtsal põhjusel.

"Igas maakonnas ei olegi meditsiinilise transpordi pakkujaid või neid on liiga vähe ja rahastusmudelid on ka sellised, et see võib olla, kas patsiendi taskust või siis haiglale esitatakse arved. Samas kiirabi on igale Eesti inimesele tasuta," rääkis Panjuškin.

Hiljuti kinnitatud kiirabi arengusuuna kohaselt on plaanis tõmmata selgemad piirid, millal peaks kiirabi osutama meditsiinilist transporti ja millal on otstarbekam kasutada sotsiaaltransporti või taksoteenust. Samuti on kavas kokku leppida, mis juhul hüvitab transpordikulud tervisekassa, raviasutus või inimene ise.

"Eelkõige meil on vaja luua selline rahastusmudel, et haigla valvearstil oleks lihtsam, kiirem ja odavam helistada sellesse ettevõttesse, kes pakubki meditsiinilist transporti, kui et helistada 112 ja kutsuda kiirabi operatiivbrigaad, mis tegelikult teenindab linnas olevaid inimesi," lausus Panjuškin.

Panjuškin ütleb, et pärast rahastamismudeli muutmist on eraettevõtted senisest enam huvitatud meditsiinilise transpordi teenuse pakkumisest haiglatele.

Rakvere haigla juht Ain Suurkaev suhtub muudatusse ettevaatusega, sest tegu on teenusega, mida ei saa alati ette planeerida.

"Tore, kui ta seda teeks 24/7. Lepingutega annab igasuguseid asju kokku leppida, aga idee taustal tähendab see seda, et kuskil on üks autojuht ja üks meditsiinitöötaja ööpäeva ringselt valves," ütles Suurkaev. Loe pikemalt err.ee

Veel samal teemal

Tallinna erihoolekande ja rehabilitatsioonikeskus paneb rõhku väärtustele ja võimalustele
Tööohutus ja -tervishoid lähetatud ja renditöötajate puhul: õigused, kohustused ja parimad praktikad
Korteriühistutele algas taotlusvoor kriisivalmiduse tõstmiseks
Istuv eluviis ja arvutitöö: vaikne terviserisk, mille vastu saab tegutseda
Mitme Kambja valla supluskoha vee kvaliteet ei võimalda ujumist
Tervist toetavat nutiseadmete kasutust aitavad kujundada peresisesed kokkulepped
"Kuidas reisida abivahendiga – viis kasulikku nõuannet"
„Politsei abistab, aga see ei peaks olema nende töö“
Muuda oma kodu ligipääsetavamaks Tallinna toetusega
"Kõrgemale kui meeter" – kogukondlik kogemuspäev Visklas toob kokku inimesed ja elamused
„Tuleviku tervishoid vajab julgeid otsuseid juba täna“
Kambja terviserajad tõid taas kokku kõnni- ja jooksusõbrad
Juba kümnendat korda toimub Riigikaitse malev, kus osalevad ka õpilasmalevlased
EHALi Esimene Suvekool
Minister Kristina Kallas osaleb ELi teadusministrite mitteametlikul kohtumisel Kopenhaagenis
"Barbie diabeediga nukk on nüüd saadaval ka Eestis"
Koduteenus Haapsalus on edenenud, ent vajab täiendavat arendamist
Tuleviku kiirabi: neli regiooni, parem valmisolek ja uus partner sotsiaalkiirabi näol
Arvamusfestivalil korraldavad tööelu ala PARE, Töötukassa ja Tööinspektsioon ühiselt
Tööinspektsioon rõhutab noorte tööohutuse tähtsust
Puuetega inimeste esindusorganisatsioonid: kavandatav automaks ei arvesta erivajadustega
„Õige kaldtee või invatõstuk võib muuta elu – loe enne valikut!“
Tallinnas avati Eesti esimene ergonoomika keskus
Sotsiaaltöö on aastal 2050 rohkem nähtav ja toetab ühiskonna sidusust
"Kuulmisbuss – liikuv kuulmishooldus jõuab igasse Eesti nurka"
Joller: Astume erihooldekodude järjekordade lühendamiseks reaalse sammu
Tennisemeistrivõistlused startisid ilma üllatusteta, ratastoolitennise meistrid on selgunud.
sotsiaalministeeriumi ühishoone
Riik soovib liita sotsiaal- ja tervishoiuteenuste süsteemid
Eesti kultuur elab igapäevaselt edasi Kanada eestlaste eakatekodus
Pirogovi pargis toimub laulu- ja tantsupeo ühisvaatamine
Kuidas elada tervislikumalt? Fitlapi tiimi kaheksa kuldset soovitust
Eaka kukkumine võib olla eluohtlik! Appi tulevad koduandur ja valvekaamera
Väärikate ülikooli loeng
Elvas toimus vanemaealiste õppijate jaoks loeng turvalistest kinnisvaratehingutest
Estkeer tähistas seitsmendat sünnipäeva: meie tugevused on professionaalsus, kiirus ja inimkeskne lähenemine